Endred prosess for fakturering

Nye styrkede vilkår for deg som jobber som egenansatt arbeidstaker

Den 5. mars ble de forskjellige trinnene du tar for å fakturere for oppdragene dine endret. Vi streber etter å styrke arbeidsforholdene for deg som jobber på oppdragsbasis og har derfor en kontinuerlig dialog med arbeidsmarkedets parter for å forbedre prosessen for egenansatte arbeidstakere.

Vanlige spørsmål

Endringene innebærer at du må registrere oppdraget før du starter arbeidet. Du kan deretter sende så mange fakturaer du ønsker innenfor den registrerte oppdragsperioden.

Hvordan fortsetter jeg å jobbe som egenansatt arbeidstaker? Akkurat som før logger du deg inn på frilansfinans.no for å fakturere uten å ha eget firma.

1. Du registrerer oppdraget i vårt «Registrer oppdrag»-verktøy før du starter arbeidet ditt.

2. Etter at det registrerte oppdraget er gransket og godkjent, vil du motta en melding om at den er klar og at du kan begynne arbeidet. 

3. Når arbeidet er ferdig oppretter du fakturaen raskt og enkelt fordi oppdraget allerede er registrert på dine sider på frilansfinans.no. Du kan registrere så mange fakturaer du ønsker innenfor den registrerte oppdragsperioden. Vær oppmerksom på at fakturaen må opprettes så snart som mulig og senest 30 dager etter utløpet av den kalendermåneden du utførte arbeidet.

Den endrede prosessen styrker flere viktige rettigheter for deg, her lister vi opp noen:

° Garantert lønn og utbetalingsdato (forutsatt at du har benyttet Frilans Finans standard oppdragsavtale)

° Rett til sykepenger

° Rett til dagpenger

° Personlig saksbehandler og rådgivning gjennom hele oppdraget

Den nye prosessen trer i kraft den 5. mars 2024